L’Ajuntament dels Guiamets celebra que la ciutat de París homenatgi Neus Català

04/10/2019

L’Ajuntament dels Guiamets celebra que la ciutat de París homenatgi Neus Català

L’Ajuntament dels Guiamets vol fer pública la seva satisfacció pel fet que la ciutat de Paris hagi decidit homenatjar la figura de Neus Català. Des del consistori celebrem el reconeixement que rebrà la guiametana supervivent del camp de concentració nazi de Ravensbrück i referent de l’antifeixisme aquest divendres 4 d’octubre a la capital francesa on, a banda de dedicar-li un carrer, l’alcaldessa de la ciutat, Anne Hidalgo, li farà entrega a títol pòstum de la medalla Grand Vermeil de la Ville de Paris. Des d’aquí, el nostre agraïment a l’Ajuntament de Paris per haver-nos convidat a aquest acte d’homenatge.

Al poble natal de Neus Català celebrem que es reconegui la figura de Català arreu com un dels referents de la lluita antifeixista i feminista i com una fervent lluitadora per la preservació de la memòria històrica.  Des del nostre petit poble també volem animar a la societat a seguir els passos de la Neus en la defensa de la memòria de tots aquells que van fer front a un dels horrors més grans de la història de la humanitat.

Així mateix, des dels Guiamets creiem que cal posar en valor l’origen rural de Neus Català. Poques vegades en la història persones originàries d’un entorn rural han esdevingut referents en la lluita per les llibertats i des dels Guiamets volem reivindicar també aquest fet. De fet, ella sempre va portar els seus orígens a tots els llocs per on va passar: “Porto terra dels Guiamets a les sabates”, afirmava.

Els Guiamets ha fet diversos homenatges a la figura de Neus Català. L’any 2015, en motiu del seu centenari, el municipi li va dedicar l’escultura “Solidaritat” de l’artista Ció Abellí. L’obra representa la unió de les persones per fer front a les injustícies i també reivindica els orígens pagesos de Neus Català. L’any 2018, es va col·locar una llamborda Stolpersteine a la porta de casa seva que recorda que Català va sobreviure a l’infern de Ravensbrück. Neus Català és, també, filla predilecta dels Guiamets.